Ovocná stezka Osoblažsko

„Ovocné zahrady, nacházející se u každého i menšího stavení, dosvědčují, že Slezané ovocné stromy milovali a zahradu za přirozenou součást své usedlosti považovali“

(František Myslivec, Starý způsob hospodaření na Opavsku, 1933)

Projekt „Ovocné stezky“ vznikl z iniciativy nadšenců z Opavska a Krnovska a představitelů Místních akčních skupin Opavsko a Rozvoj Krnovska. Na podzim roku 2009 byla podána grantová přihláška do projektu Spolupráce v rámci Programu rozvoje venkova.

Ovocnářství se po staletí řadilo na Opavsku, Krnovsku a Osoblažsku k tradičním činnostem venkovského obyvatelstva s širokým vlivem na venkovské prostředí, bohužel však v posledních desetiletích se však z mapy regionu vytrácí nejeden solitérní strom, alej nebo starý sad, v lepším případě zarůstají náletem, z obcí mizí moštárny, na pultech obchodů leží jablka z Polska a Španělska, zavařeniny, marmelády a sirupy dělá jen několik babiček ze setrvačnosti pro svá vnoučata a méně je také těch, kteří se o ovocné stromy dovedou náležitě postarat nebo dokonce poznat jejich odrůdy.

Přírodní památka Oblík u Dívčího HraduCílem projektu je přispět k zachování a rehabilitaci ovocných stromů, a to nejen jakožto dárců plodů, ale také jako součásti mnoha tradic a významných krajinných prvků.

Základním principem a metodou je vzájemně se poznat, spolupracovat a spojit své síly s cílem pomoci ke zlepšení života ve venkovských oblastech.

Kniha „Ovoce Opavska, Krnovska a Osoblažska“ ke stažení zde

Ovocná stezka

Ovocná stezka vás na několika zastaveních na Opavsku, Krnovsku a Osoblažsku seznámí se zajímavými alejemi, sady i jednotlivými stromy,upozorní na staré a krajové odrůdy a netradiční ovocné druhy pěstované v této oblasti , některé dnes již zapomenuté způsoby zpracování ovoce a další zajímavosti z ovocnářství a hospodaření v krajině v minulosti a současnosti .

Velký Pavlovický rybníkOvocná stezka má celkem 14 zastavení a začíná již v Háji ve Slezsku odkud dále pokračuje přes Budišovice, Hlubočec, Vršovice, Jamnice, Holasovice, Býkov a Brantice až přichází do Města Albrechtic, kde pokračuje dále okolo Osoblažska aby se opět do Města Albrechtic vrátila.

My vám zde dáme odkazy na informační tabule, které potkáte po cestě po Osoblažsku.

Odkaz na mapu Ovocné stezky zde

9. Město Albrechtice

– Krajina Krnovska a Osoblažska
(50°9‘47.68“N, 17°34‘35.35“E)

Z Města Albrechtic vyrazíte po žluté turistické stezce, u místní Drůbežárny odbočíte po stezce doprava a budete se ji držet až po první křižovatku, zde stezku opustíte a půjdete po cestičce mezi poli až do místní části Třemešné, Rudíkov. Překonáte místní rušnou cestu č. 57 a budete pokračovat dále po hlavní silnici mírně vlevo do středu obce Třemešná, kde opět narazíte na silnici č.57, které se budete držet až k místnímu přejezdu Osoblažské úzkokolejky za kterým se dáte ostře doprava a po hlavní silnici směrem do Liptaně, minete nejmenší oblouk Osoblažské úzkokolejky a při prudkém klesání okolo Liptaňského kostela do dostanete do středu obce.

10. Liptaň

– Ovocnářství na Krnovsku a Osoblažsku
(50°13‘15.15“N, 17°36‘8.41“E)

Z Liptaně vyrazíte stále po hlavní asfaltové cestě ve směru Dívčí Hrad, otevřou se vám krásné výhledy na Osoblažskou krajinu až dojdete na rozcestí před obcí, zde se dáte doleva a budete nejdříve mírně stoupat, abyste okolo místního zámku, přestavěného z hradu opět prudce klesali do středu obce, jakmile sestoupíte do údolí, jste v Dívčím Hradě.

11. Dívčí Hrad

– Staré a krajové odrůdy ovocných stromů na Osoblažsku a Krnovsku
(50°15‘21.13“N, 17°38‘44.65“E)

Na konci obce prudce vystoupáte nad okolní terén, aby se vám otevřeli krásné výhledy do okolní krajiny s přesahem do Polska, dojdete až na křižovatku cest, kde se vydáte směr Osoblaha/Bohušov, chvíli se budete držet na hlavní silniční spojnici na Osoblahu, bude to ovšem krátká doba, po chvíli budete pokračovat po staré „okresce“ směr Bohušov, zatímco cesta na Osoblahu se od vás odkloní vlevo. Projdete romantickou vsí Karlov a zachvíli jste v Bohušově, kde můžete m. j. navštívit zříceninu hradu Fulštejn nebo místní Rekreační areál.

12. Bohušov

– Ovocné aleje v krajině Osoblažska
(50°14‘26.270“N, 17°42‘57.380“E)

Z Bohušova vyrážíte vpravo ve směru Ostrá Hora/Hrozová, opět překonáte kolejničky místní úzkokolejky a půjdete pořád rovně za nosem, začnete pomalu stoupat do malé vésky Ostrá Hora abyste poté pomalinku sestupovali do Hrozové, kde stojí za zhlédnutí místní kostel.

13. Hrozová

– Méně známé druhy ovoce
(50°12‘35.27“N, 17°43‘5.35“E)

Z Hrozové se dáte ve směru Pelhřimovy/Město Albrechtice nebo chcete-li né cestou směr Slezské Rudoltice ale tou druhou. Po chvíli se cesta mění na pěknou „blátivku“, která se vás bude držet až do Pelhřimov, pozoruhodné obce, za které na české straně zbyl jen kostel, který pomalu „stává z mrtvých“. Na polské straně v obci Pielgrymów můžete navštívit opravené ruiny kostela s novou kaplí nebo se podívat na místní pomalu opravovaný zámek s parkem.

14. Pelhřimovy

– Sady a zahrady na Osoblažsku a Krnovsku
(50°10‘42.18“N, 17°39‘49.80“E)

Z Pelhřimov potom po blátivé cestě směrem na Město Albrechtice…

Doufáme, že se vám tato stezka po „duši stromů“ bude líbit a navštívíte ji buď pěšky nebo na kole.